راهکار توجه به عالم معنا و حس حضور خداوند متعال و عبودیت

راه نجات در دنیای معاصر محبت به خدا است

حجت الاسلام شیخ حسن وکیلی گفت: راه نجات در دنیای امروز به خصوص برای تربیت جوانان و نوجوانان، ایجاد جرقه محبت خداوند در دل آنها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسسه جوانان آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسن وکیلی در شام غریبان امام حسین(ع) در مراسم عزاداری حسینیه مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، گفت: نهایت سعادت و سیرانسان حرکت به سوی خداوند است که اگر این مفهوم را درست تفسیر کنیم از درونش خوشی‎ها و لذایذ عجیبی می‎جوشد که انس با خدا و ارتباط با خدا چه محبت و آرامشی به دنبال دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی پای به این دنیا می‎گذاریم و به قولی زندگی خاکی خود را آغاز می‎کنیم، جاذبه‎ها از   همه طرف ما را به سوی خودشان دعوت میکنند، دنیای دیدنی‎ها و بوییدنی‎ها و شنیدنی‎ها؛ یعنی عالم حس ما را در درون خودش نگه می‎داردو اجازه نمی‏دهد ما این پرده‎های عالم حس را کنار بزنیم و وارد عوامل دیگر شویم.

شیخ حسن وکیلی تاکید کرد: اگر خواسته باشیم دین را در یک جمله خلاصه کنیم، دین برنامه سفر و گذر ما از عالم حس به عالم ملکوت است و در این راه قطعه‎های گمشده‎ای وجود دارد که ما را از حرکت به سوی عوالم ملکوتی محروم می‎کند، یکی از این عوامل عدم شناخت کامل نسبت به دستورات انبیاء و اولیاء الهی است.

این استاد حوزه در ادامه گفت: یک کلید گمشده در دینداری متشرعین ما، محبت به خدا و برای خدا و بغض در راه خدا است. اگر دینداری ما، دینداری صحیح و روش‎مندی باشد، در محاسبه نفسمان باید ضریب محبت به خدا هر روز افزایش پیدا کند و اگر تغییری در محبتمان و سوز و گدازمان نسبت به معبود ایجاد نشده باید پی ببریم آنطور که باید دینداری نکردیم.

وی با بیان این مطلب که آن چیز که می‎تواند انسان به آن چنگ بزند و به عوالم ملکوتی پرواز کند، محبت به خدا و در راه خدا و بغض در راه خدا است؛ گفت: اگر انسان بخواهد به طرف ملکوت پرواز کند، باید به آن بالا تمسک بجوید، اعمالی که ما انجام میدهیم از نماز و روزه و امثال اینها، هیچکدام توان بالا بردن انسان را ندارند مگر اینکه چاشنی محبت به آنها اضافه شود.

استاد وکیلی با بیان روایتی از امیرالمومنین(علیه السلام) گفت: کسانی که عبادت می‎کنند، سه دسته هستند، یک دسته آنهایی که از ترس جهنم عبادت می‎کنند که این عبادت‎ غلامان و نوکران است، یک دسته هستند که از شوق بهشت عبادت می‏کنند که این عبادت تجار وکاسب‎کاران است و البته گروهی تنها از سر محبت، خداوند را عبادت می‎کنند و خود را در هیچ می‎نگرنند و معترف به عبودیت خداوند و بندگی خود هستند.

حجت الاسلام وکیلی در پایان گفت: این ایام محرم ایام عشق‎ورزی و محبت ورزیدن به سیدالشهدا(علیه السلام) است و در بین ائمه اطهار (علیم السلام) محبت سیدالشهدا یک اختصاصی دارد نسبت به دیگران، چراکه درب رحمت سیدالشهدا علیه السلام گشاده‏تر از دیگران است.

 

به روزرسانی نیاز است برای پخش فایل‌ها باید مرورگر خود را به نسخه جدید ارتقا داده یا به‌روز رسانه کنید. پلاگین فلش.